پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182164
هيچ تحريمي قدرت فلج کنندگي ايران را ندارد/مشکلات کشور ناشي از جنگ رواني تحريم هاست
تاریخ انتشار : 1394/04/22 11:51:57
نمایش : 950
عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق گفت: در واقع مي خواستند با بزرگنمايي اثرگذاري تحريم ها، اثرگذاري رواني تحريم ها را ايجاد کنند. به همين دليل به نظر بنده غرب و آمريکا نه در جنگ اقتصادي بلکه در جنگ رواني که به راه انداختند موفق عمل کردند. همين که مسئولين عالي رتبه کشور دست روي دست بگذارند و بگويند هيچ کاري نمي توانيم انجام دهيم خود به معني اثرگذاري جنگ رواني است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي حجت الله عبدالملکي، عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق، يکي از اساتيد حاضر در ديدار و ضيافت افطاري اساتيد دانشگاهها با رهبر معظم انقلاب بود که براي بيان ديدگاه‌ها و ايراد سخنراني در محضر رهبري حاضر شد. بحث تحريم ها و اثرگذاري آن بر کشور، يکي از محورهايي بود که مورد اشاره عبدالملکي قرار گرفت که توضيحات بيشتري از جزئيات سخنراني وي در اين ديدار در زير مي‌خوانيد.

 

عبدالملکي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا  در رابطه با بحث اثرگذاري تحريم ها اظهار داشت: هيچ کس منکر اين نيست که تحريم ها بر اقتصاد کشور اثرگذار بوده است بلکه بحثي که بنده در محضر آقا و جمع اساتيد مطرح کردم زير سوال بردن قدرت فلج کنندگي اين تحريم ها بوده است. به اين معني که از لحاظ علمي نه اين تحريم ها بلکه هيچ تحريمي قدرت فلج کنندگي ايران را ندارد. به اين دليل که کانال هاي اثرگذاري تحريم ها کاملا مشخص هستند به طوري که اين کانال ها اثرگذاري و آسيب زايي جدي براي اقتصاد کشور ندارد و فقط دردسرهايي را براي سيستم اقتصادي کشور بدنبال خواهد داشت.

 

وي در ادامه تصريح کردند: مهمترين مصداق هاي اين دردسرها هم مسأله تجارت بين الملل است. کشورهاي تحريم کننده تمام تلاش خود را بکار بستند تا تجارت بين الملل ايران را قفل کنند در حاليکه تجارت ايران در دوران تحريم ها حدود 20تا 25 دصد رشد داشته است.  حالا ممکن است سؤال کند کشوري که بانک هاي آن تحريم بوده، امکان سوئيفت نداشته، دلار و ارز آنها تحريم بوده، نميتوانستند نفت بفروشند پس چطور 100ميليارد دلار تجارت داشته اند؟ جواب اين سوال تفسير همان صحبت آقاي فيشر ـ تحليلگر برجسته آمريکايي ـ است که گفته بودند ايراني ها بالاخره راه حل را پيدا خواهند کرد. در واقعيت هم همين اتفاق افتاده است.

 

وي اظهار داشت: پس بر مبناي تحليل خود تحليلگران غربي و آمريکايي و البته آنچه در واقع اتفاق افتاده است مي توان گفت اثرگذاري صرفا اقتصادي تحريم ها نه اينکه صفر بوده باشد ولي بسيار کم بوده است. مثلا چيزي حدود 10 درصد.

 

عضو هيئت علمي دنشگاه امام صادق گفت: آنچه که اثرگذار بوده است اثرات رواني تحريم ها بوده است. به همين جهت بود که غرب با اعلام شروع تحريم ها به موازات آن توپخانه تبليغاتي خود را روشن کرد با آتش خيلي بالا؛ يعني اينکه يک تحريم وضع مي کردند البته با دنيايي از تبليغات که شاهد آن بوديم. مثلا مي گفتند دولت ايران سقوط مي کند يا از اين به بعد مردم ايران گرسنه ميماند چون بانک مرکزي ايران تحريم شده است و مثال هاي بسياري از اين دست.

 

وي در ادامه تأکيد کرد: در واقع مي خواستند با بزرگنمايي اثرگذاري تحريم ها، اثرگذاري رواني تحريم ها را ايجاد کنند. به همين دليل به نظر بنده غرب و آمريکا نه در جنگ اقتصادي بلکه در جنگ رواني که به راه انداختند موفق عمل کردند. همين که مسئولين عالي رتبه کشور دست روي دست بگذارند و بگويند هيچ کاري نمي توانيم انجام دهيم خود به معني اثرگذاري جنگ رواني است. چرا که خواسته يا ناخواسته اين افراد با اين صحبتها در داخل کشور تکميل کننده پازل و جنگ رواني دشمن بودند. به صورتي که خود اين افراد مقداري تحت تأثير جو رواني ايجاد شده قرار گرفتند و بعد اين جو و فضا را داخل کشور تشديد کردند.

 

در همين زمينه مي توان گفت دولت يازدهم در تشديد اين فضاي رواني خيلي بيشتر عمل کرده است. چرا که دولت قبل يک اقدامات اقتصادي انجام مي داد و در کنار آن اقدامات به فضاي تحريم ها دامن ميزد اما دولت يازدهم هيچ کاري انجام نمي دهد و فقط صرفاً جو رواني تحريم ها را تشديد مي کند. شخص ريئس جمهور بارها در سخنراني هاي خور راجع به اثرات وحشتناک تحريم ها سخن گفتند. تا جايي که بحث آب و نان مردم هم به تحريم ها گره زده شد.

 

تحليلگر برجسته اقتصاد کشور در ادامه تصريح کرد: اين اثرات رواني و اين جو رواني ايجاد شده از تحريم ها که هم عامل خارجي و هم عاملين داخلي داشت با ناکارآمدي ها و سوء مديريت هاي دولتي همراه شد و به همين دليل بدنه جامعه بيشتر به اين موضوع که تحريم ها براي کشور فلج کننده بوده است ايمان آورند. درواقع تحريم هايي که در واقعيت تأثيرات جزيي اقتصادي براي کشور داشت با تبليغات غربي و اثرگذاري که اين تبليغات بر برخي مسئولان کشور داشت و باعث شد اقتصاد کشور را رها کنند و فقط منتظر لغو شدن تحريم ها باشند  به طوري که باعث شد که اثرات غير مستقيم تحريم ها که ناشي از ناکارآمدي مسئولان بود در کشور تشديد شود و در نهايت اينگونه اثر رواني تحريم ها روي کل جامعه را بيشتر کرد.

 

وي گفت: نکته مهمي که در همين زمينه وجود دارد اين است که خود تحليلگران غربي و آمريکايي يه هيچ عنوان جرأت نکرده اند بحث اثرگذاري اقتصادي تحريم ها را بررسي کنند ( بنده چندهفته ايست که اين موضوع را رصد و بررسي کرده ام) بلکه فقط تحريم ها را از جنبه سياسي بررسي مي کنند. مثلا مي گويند تحريم ها موثر بودچون مردم به شخص خاصي رأي دادند. موثر بود چون ايراني ها را به پاي ميز مذاکره کشاند. موثر بود چون ايراني ها حاضر شدند يک سري امتيازات را بدهند.

 

وي در ادامه اظهار کرد: در همين راستا نکته مهمتر اينکه وقتي مي خواهند تحريم هاي ايران را براي روسيه شبيه سازي کنند با مشکل مواجه مي شوند. برخي از تحليلگراني که صادق تر هستند اينها را مطرح مي کنند به طوري که مي گويند تحريم ها در ايران جواب داد چون يک شرايط خاصي بر ايران حاکم بود و آن بخش و اثرگذاري رواني تحريم ها بود. يعني مي گويند لزوماً آن شرايط را نمي توانيم در روسيه ايجاد کنيم تا تحريم ها در آنجا هم جواب بدهد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html